Konsumentbeteende

Sitter här och skriver lite till B-uppsatsen, om konsumentbeteende. Så jag tänkte att jag skulle dela med mig lite så ni också blir lika kloka som jag. Så här har ni..och njut av läsningen, lite är faktiskt intressant ;)

Jan Falk har skrivit artikeln ?Shopping har blivit rena vetenskapen?. Där skriver han att shopping är ett växande fenomen sedan mitten av 1900-talet. Det finns många anledningar till att man shoppar. Varje människa har sin anledning till att han eller hon shoppar. Någon ser det som en slags terapi eller kanske en form av belöning medan en annan ser det som ett tidsfördriv eller en typ av raggningsform.

Falk talar om skillnaderna mellan män och kvinnors konsumentbeteende, där kvinnan är den som tar god tid på sig innan hon bestämmer sig medan mannen slår till direkt. Kvinnor är rationella och jämför olika märken med varandra, läser innehållsförteckningar och provar mängder med plagg tills hon blir helt nöjd. Männen vet vad de vill ha och går rakt in i butiken utan att tänka och lämnar den så fort de kan. Ofta är det dem som har betalat mycket pengar för sin produkt. Under åren har det manliga shoppandet ökat, vilket man tror beror på det kvinnliga sällskapet. Männen dominerar bland butiker som säljer byggvaror och datorer.

 

Ungefär 60-70 % av alla köp består av impulsköp och här finns det ingen skillnad mellan kvinnor och män. Dock har mannen lättare att köpa saker till barnen när de är med än vad kvinnan har.


Puss puss från mig =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0